Posts Mentioning RSS Toggle Comment Threads | Tangentbordsgenvägar

  • mathias 2:50 pm on 27 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Sjón 2.0 

    Imorgon diskuterar vi Skugga-Baldur på en kurs. Så nu läser jag den igen. Tredje gången på ett halvt år. Marie kommer med sin grupp att hålla föredrag, och jag ska stententa henne! Beware.

    Nä. Skojar bara. Men det är första gången jag får diskutera den på uni, så det blir kul.

    För övrigt ska jag gå på en sex och en halv timme lång teaterföreställning på fredag. Det ni.

    Andra bloggar om » , ,

     
    • Mazze 5:25 e m on 27 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Gå du på din sex teater föreställning bara…
      Du kommer att ha så sjukt i rumpan efteråt! =D

      Vad äro Skugga-Balder?

    • ductile 8:39 e m on 27 februari, 2007 Permalänk | Svara

      jag kommer att säja nåt helt briljant, som alltid. *ödmjuk*

    • hanna 1:00 f m on 28 februari, 2007 Permalänk | Svara

      vah va e de för teater?

    • Ika 8:33 e m on 28 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Sex och en halv timme är imponerande, fast egentligen har jag en helt off topic fråga till dig… Har registrerat mig på bloggtoppen, men lyckas inte bli klok på hur jag får deras banner att synas på min blogg. WP:s FAQ fick mig att tro att man kan klistra in html-koden i advanced-delen av ”add links”-avdelningen, fast uppenbarligen var det inte så. Hur gjorde du? Du har ju bevisligen fått den på plats… :)

    • Mathias 11:05 f m on 1 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Masse, det är en bok av den isländska författaren Sjón. Mycket bra. Han fick Nordiska rådets litteraturpris för den 2005.

      Hanna, det är Dostojevskijs Brott och Straff.

      Ika, jag gjorde en Text-widget och placerade den i min kolumn, skrev sedan HTML-koden direkt in i den. Funkar bra.

    • Ika 12:51 e m on 1 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Tack för hjälpen, det fungerade utmärkt! Kan nog komma till användning flera gånger, så det är väldigt bra att känna till…

  • mathias 12:32 am on 22 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Att övervinna polariseringen 

    Jag höll ett föredrag om Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött i dag, och tog avstamp i begreppet domänkonflikt. Utan att gå in på detaljer (orkar inte skriva en egentlig recension) tänkte jag återge hur den drivande konflikten i romanen är en polarisering eller dikotomi som ser ut så här:

    Svensk kulturdomän — Arabisk/marockansk kulturdomän

    Den främsta representanten för den svenska domänen är huvudpersonen Halims pappa, Otman, och den främsta representanten för den arabiska kulturen är den bittra gamla tanten Dalanda, som aktivt propagerar för ovanstående polarisering. Otman däremot har börjat anamma en syn på samhället där dessa bägge kulturdomäner kan närma sig varandra, om inte till och med löpa in i varandra. Halims uppdrag eller utveckling består av att finna en egen stig genom att ta till sig väsentliga, viktiga och grundläggande delar av bägge dessa domäner.

    Nåja. Tänkte nu synliggöra en polarisering som har att göra med hur kristendomen portätteras i dagens samhälle:

    Liberalt träsk — Fundamentalistiskt träsk

    Smickrande, inte sant?

    Nu gäller det bara att finna en Halim som kan finna en terräng mellan dessa poler, någon eller många som på samma gång lyckas kontextualisera sin tro (närma sig den omkringliggande kulturen) och plocka fram det väsentliga i tron (lämna gamla stela strukturer bakom sig). Jag tror nämligen att Jesus finns någonstans mitt emellan de här polerna (som kan verka orättvisa och frånstötande men icke desto mindre verkliga och realistiska).

    Anyone up for the challenge?

    Andra bloggar om » , , , , , ,

     
    • Mazze 2:49 e m on 23 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Efter att ha läst Montecore, så ångrar jag bittert att jag inte var och träffade Khemiri då han var här i Vasa.
      Han är en intressant författare som jag har en aning man ska ta med mera känsla än med analys.

      Men på din andra polarisering vill jag säga något som Robert, den vite, sade åt mig angående Paulus brev. Hur det är intressant att Paulus aldrig riktigt säger rakt ut hur man ska göra, utan varnar istället för de två dikena du har i din polarisering. Samma tråd går genom hela NT, att det finns två diken och man ska inte falla ner i nåt av dem.
      Lagiskhet – Totalslapp släckörör…

    • Hilde 10:13 e m on 25 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Hei mathias! Lenge siden! :) Har du begynt å blogge på svensk nå! Du satser på et svensk publikum?

      Håper alt er vel!

      -Hilde-

    • ductile 11:31 f m on 27 februari, 2007 Permalänk | Svara

      skugga-baldur. där är problemet att det inte finns annat än mellan-alla-poler. så sjón kanske kan hjälpa?

      hälsar hon som inte har något strukturerat att säja på ny litteratur imoron.

    • jimmy 1:45 e m on 1 mars, 2007 Permalänk | Svara

      I slutändan är det endast Urberget självt kan skilja två träsk åt. Nu är frågan: människan kan stå på urberget och gå torrskodd mellan träsken, men kan hon bli själva urberget?

      Det du.

    • Gabbe 1:19 e m on 5 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Kan inte låta bli att rekommendera Edward Holmbergs predikan i Betania från 4.3. – samma tema och en hel del insikter. Finns på http://www.sibbobetania.fi/betaniamp3.html – Visst finns det en väg mellan träsken!

  • mathias 11:50 am on 20 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Som sardiner i vårt nya rum 

    Under veckoslutet har vi möblerat om hemma. Mest stolt är jag över att min bokhylla nu ser ut som en mäktig bokhylla, och inte som en avstjälpningsplats! Vilket den har gjort i typ två år, tre kanske. Allt som inte har haft en plats har vi/jag satt där. Nå, de tiderna är över! Hah! Vi har också tagit bort de fyra lägsta hyllorna i mittsektionen av hyllan och flyttat dit tv:n och den låda som den står på. Det ser mäkta planerat och symmetriskt ut, ska ni veta.

    Sedan bytte vi barnens rum till vårt rum och vårt rum till barnens rum. De har nu YTA att leka på! Det är underbart. Man blir harmonisk bara man stiger in i rummet. Ni anar inte hur glad man kan bli som förälder när ens barn (i plural, OBS!) leker fridfullt i ett rum som de trivs med och inte känner sig trängda i.

    Nåja, jag och frugan då? Nå, vår säng fyller halva rummet och två tredjedelar av golvytan. Sedan har vi flyttat in skrivbordet från vardagsrummet. Jag har mina biblioteksböcker på det, så jag inte ska glömma bort att föra tillbaks dem i tid (jag gör sånt, glömmer). Från våra tapeter stirrar små eskimåbarn, giraffer, kaniner och allehanda figurer ner på oss. Det ser ut som ett sovrum för småbarnsföräldrar efter att de har bytt sitt stora sovrum mot barnens lilla rum. Och vi älskar det! Det är ljuvligt, intimt, mysigt och det bästa är att vi vet att barnen mår bättre i sitt nya rum.

    Kära läsare, låt mig sammanfatta föräldraskapet: offringar, offringar, offringar, och en enorm glädje över att dessa offringar är det bästa som har hänt en.

    Någon som har en avvikande åsikt?

    Andra bloggar om » , , , , ,

     
    • Mazze 12:02 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Nej. =)

      Beundrar att ni orkar ta itu med ett sånt projekt.
      Själv är jag så himla dålig på att ommöblera rum och dylikt.

      Annars, skriver här då blogspirit åt upp min kommentar till din kommentar på min blogg, så tror jag du läste min blogpost fel. Eller ja, jag kanske var otydlig i mitt skrivande från början.

      Jag ville få fram att Wilbur Smith försöker skriva en äventyrsroman, inte någon djup berättelse om tonårsangst och propagandan från porrindustrin. Berättelsen utspelas i England på 1700-talet.

      Det jag så hårt störde mig på var att det hela kändes so overkligt. Jag menar att nog har väl de flesta pojkar fått mer än en par pubis-hår som 17-åring?
      Det är det som stör mig. Hela inledningen till boken känns så onödig och fel, dessutom så missar den helt.

      Det känns som om käre Wilbur inte har den blekaste aning om hur det är att vara tonåring, inte heller att han skulle minnas det själv.

      Att han nödvändigtvis skulle proppa in lite tonårssex i början på boken känns så onödigt och oproffessionellt.

      Men hursomelst…
      Berömd och stor författare är han hursomhelst.
      Kanske jag förstår varför då jag avslutat boken.

    • rpietila 1:05 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Det är alltid roligt med glada och innovativa tapeter, gammalt kan också vara nytt; för någon i varje fall.

    • Dadde 5:43 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Heh. Ska bara kommentera hyllan. Köpte själv en ”ny” eftersom min gamla ohjälpligt blev ett enda stort bevis för att big bang måste ha ägt rum. Två dagar såsom i sammanlagt 40h tog det att sätta in den och få den i ordning. *pust*

    • melii 11:02 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      oj! kul med ommöblering! Snart blir de ommöblering maximus hos oss, när vi flyttar till helt nytt hus *tjohoo* vänta vänta vänta!

    • hanna 11:18 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      härligt skrivet, fyllt me kärlek o intusiasm :)! ;)

    • Andreas 1:25 f m on 22 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Det här låter super! Får man komma och titta? :)

    • Mathias 1:49 f m on 22 februari, 2007 Permalänk | Svara

      när som helst, Andy! =)

    • johntheblog 12:06 f m on 25 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Upplyftande inlägg minsann! :)

    • Hagbard 2:31 f m on 25 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Klipp från ”Som sardiner i vårt nya rum 20Feb07″
      Kära läsare, låt mig sammanfatta föräldraskapet: offringar, offringar, offringar, och en enorm glädje över att dessa offringar är det bästa som har hänt en.

      Jag ville bara klippa ut det jag vill ge dig en utmaning på, nämligen, det som du kallar det offringar. Först, herr professor i litteratur som inte läst svenska, så heter det uppoffringar. :-) Och sen skulle jag vilja utmana dig att spara detta ditt skrivna stycke i minst 20 år. Då får du se om du gjort så många uppoffringar ännu… Det kommer mera som en viss svensk lekledare brukar säga. Om 20 år får du svaren. 1. Var de uppoffringar, jag menar VERKLIGA uppoffringar? Eller var det mest en lek med orden? Barn har man hela livet efter det man fått dem och ju äldre man själv och även barnen blir, så ser man att det man trodde var uppoffringar i sin ungdom, det var bara en skugga av verkliga uppoffringar. De kommer senare. Både positiva och negativa. Tyvärr finns ju också den biten med, måste jag tillägga. 2. Och sedan när du fått svaren efter de kommande 20 åren, kommer det nya år, då man fortfarande har barnen, fast de trampat ur barnskorna och på ens hjärta många ggr. Inte alltid för att de vill det, men för att de inte förstår bättre. Och är man rätt funtad under mössan, så fortsätter man ju älska dem och fortsätter göra uppoffringar. Detta trots att man för länge sedan hade velat slippa det primära ansvaret för de ”små” liven. Livet går ju vidare, om HERREN dröjer och vi får leva.

      Vad jag egentligen ville komma fram till är att det sist och slutligen inte är en fråga om dummet eller rummen, utan hjärtat och kärleken en äkta förälder har, oavsett barnets (barnens) ålder. Det finns en stor sanning i det gamla lustpräglade uttrycket; ”Finns det HJÄRTErum så finns det stjärterum.

      Varma, kärleksfulla hälsningar från en medvandrare i föräldraskapet.

  • mathias 11:01 am on 20 February, 2007 Permalänk | Svara  

    En artikulativ son del 13 

    Benjamin i morse, när han bläddrade kanalerna på tv:n efter frukost, precis innan vi satt på en Bamse-saga-cd åt honom:

    ”Pappa, det är din favorit! Det är inte han-med-hår, och det är inte han-med-inte-hår. Det är det där blåa!”

    Jag tolkar: ”han-med-hår” = Conan O’Brian. ”Han-med-inte-hår” = ingen aning! Men det lät kul. Och ”det där blåa” är ju då förstås det finska Jeopardy. Vilket jag sett på kanske tio minuter, men tydligen uppfattade Benjamin det som mitt favoritprogram.

    Andra bloggar om » , , ,

     
    • melii 10:59 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      ”En artikulativ son” är något av det roligaste i bloggvärlden! Blir alltid glad när det kommer en ny del :) Kanske de va dr phil som va utan hår?! såhärfårmanhöra, jeopardy som favoritprogram, inte illa inte illa…

    • hanna 11:18 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      vaaw, så omtänksamt:)!!

      och jag håller med amelie! kanske du kunde ta en sån kolumn på husis?:D

  • mathias 6:07 pm on 19 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Irriterande minfält i språket 

    Det finns inslag i litteraturen slash språket slash ordkonsten som gör mig nervös. För att jag inte kan omfatta det kanske. Eller för att det rent ut sagt är konstigt. Det här är ett bra exempel, jag citerar den svenska skådespelaren Jonas Karlsson som nu har gett sig på att ge ut en novellsamling (DN:s recension):

    Jag letar efter det där som inte direkt finns i språket. Det där som ser ut som ingenting men som också är någonting. Jag nästan letar efter det där som är ingenting. Eller snarare: är det här någonting? Och sedan kommer man fram till att det verkligen är någonting. Men vad är det?

    Vänta lite, vvah? Vad menar du egentligen, Jonas Karlsson?

    Andra bloggar om » , , , ,

     
    • Mazze 9:48 f m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Äh, bry dig inte.
      Han är verkligen inte den enda som ser saker som inte finns.
      Det är så i alla konstformer.
      Konstnärer som vill skapa något abstrakt och enkelt blir plötsligt sönderanalyserade av konsteliten som svävar ovanför alla vanliga människor.

    • Ika 3:22 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag vet inte vad det är, men det är snyggt. :)

    • hanna 11:17 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Det låter Kjell Lindblad, jag vill veta mera:D

    • Ejnar 12:46 f m on 24 februari, 2007 Permalänk | Svara

      OCh var nu int såndän mazze…låt mänskor se vad dom ser!

    • Gustaf Redemo 7:49 e m on 25 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag håller med dig. Han snurrade bort sig i sina ord. Läste själv intervjun och han gav mig ingen lust att läsa boken. Även om jag gillade det med återkommande figurer i olika noveller, vilket jag själv anammar.

      Annars lycka till med ommöbleringen. Ibland finns det inget skönare än att bara byta plats på allt.

  • mathias 4:09 pm on 19 February, 2007 Permalänk | Svara  

    1900-talets biografi 

    Hur skulle ett porträtt över nittonhundratalet se ut? Skulle det vara ett kollage av hopfogade gamla Hitler-, Stalin- och Pol Pot-fotografier? Skulle det vara Churchill-, Roosevelt-, de Gaulle-fotografier? Eller Sartre, Camus och de Beauvoir?

    Faktiskt så ryms de alla i en bok som jag har börjat läsa som heter Nittonhundratalet. En biografi av Svante Nordin. Han har företagit sig något så ambitiöst som att skriva en idéhistorisk biografi över 1900-talet. Han varvar direkt historisk fakta med korta minibiografier över filosofer, författare, politiker eller övriga ideologer av olika slag, och här finns ett koncept som har all möjlighet att lyckas: karakteriseringen av historien genom ett sida vid sida-jämförande av fakta och tänkande och kännande människor som burit på de idéer som har pushat verkligheten framåt. Nordin lyckas gestalta historiska karastrofer som mänskliga katastrofer genom att anknyta till människor som har krockat med de tragedier som präglat stora delar av det förra århundradet. Det mimetiska greppet är djupt personligt och människonära.

    Vill du ge dig ut på en snabb och översiktlig bildningsresa i 1900-talets idéströmningar är det här ett bra ställe att börja. Vill man sedan få ett djupare perspektiv över någon enskild del av det tjugonde seklet får man bläddra lite bak i boken och gräva vidare i den generösa bibliografin.

    Andra bloggar om » , , , , Samhälle
    Intressant
    ?

     
    • Mazze 9:47 f m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Det skulle ju onekligen säkert vara en skön dos allmänbildning, men orkar man?

  • mathias 3:09 pm on 19 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Om berättelser 

    Daniel startade en otroligt intressant diskussion om berättelser på sin blogg. Ni gör väl i att titta in och ta del i diskussionen med en kommentar eller två. Ok?

    Daniel citerar själv Paul Auster i sina inledande funderingar, och låt mig nu här citera Martin Amis som aptitretare:

    One of the things I’ve learned about fiction – you really do lay yourself open in a way that no other so-called creative artist does. Most other art you’re just exhibiting a particular talent, even poetry up to a point, but by writing fiction you expose not only your talent but your whole being [...] and you’re never more vulnerable than when you do that. (Min kursivering.)

    Andra bloggar om » , , ,

     
    • Mazze 9:45 f m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Hmmm…
      Kan det betyda att om man inte gillar en författares böcker att man inte skulle gilla författaren som person?
      Det har jag inte tänkt på tidigare.

    • Mathias 10:52 f m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag vet inte, jag brukar nog skilja mellan liv och fiktion på det viset: även om det så tydligt är en stor del av en författare man får ta del av när man läser dennes böcker, så är det ju inte samma sak som att sitta ner och diskutera med den. Att gilla en människa är så mycket mera mångfacetterat än att gilla en bok. Att man inte gillar boken kan bero på stilen, temat, berättargreppet, språket. Så jag kan nog gilla en författare som människa även om jag inte gillar dennes böcker. Så ser jag det iaf.

  • mathias 11:57 am on 16 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Arbetslös efter moderskapsledighet? 

    En gravid präst i Södra svenska församlingen i Helsingfors fick en dag höra att hon efter moderskapsledigheten inte kan garanteras en återgång till samma arbetsplats. Kort sagt: att hon kanske inte har sitt jobb kvar efter att hon har fött sitt barn och stannat hemma för att ta hand om det. Otroligt. Det beror på att församlingen inte vet hur läget ser ut efter den tid som den nyblivna prästerliga modern har varit moderskapsledighet för att sköta sitt barn. Prästen ifråga är tf. kyrkoherde och enligt församlingen kan de inte lova henne samma arbete eftersom det inte är fråga om en ordinarie tjänst.

    Enligt arbetsmarknadsombudet från kyrkans arbetsmarknadsverk får en församlingspastor dock återgå till sin tjänst efter moderskapsledigheten, med villkoret att förordnandet fortfarande är i kraft efter ledigheten, alltså att det inte är fråga om en tidsbunden tjänst. Vilket det i detta fall inte är. På finskt håll, i samtliga finska stift, gäller samma sak som arbetsmarknadsombudet sa: om förordnandet fortfarande är i kraft efter ledigheten, får pastorn återgå till sin tidigare tjänst.

    I ett finskt stift skulle den här samma situationen leda till att pastorn i fråga skulle kunna garanteras att få återgå till samma tjänst. I det svenska stiftet kan man inte garantera någonting, och eventuellt har pastorn inget arbete att återgå till efter moderskapsledigheten. De finska präster som fått höra om detta osäkra förfaringssätt har blivit väldigt förvånade.

    Och det är jag med. Skärpning, tack. Om inte församlingen kan garantera nyblivna föräldrar trygghet och arbetssäkerhet efter vårdledigheten, tycker i alla fall denna bloggare att något är lite snett.

    Lyssna mera på pod.fi.

    Andra bloggar om » , , , , , ,

     
    • Mazze 2:47 e m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Efter att följt med hur anställda har blivit behandlade inom den svenska församlingen så överraskas jag inte det minsta.
      Hanteringen av anställda har varit förkastlig från kyrkans sida på senaste tiden.

    • Ika 4:21 e m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag blir så trött. Och sen mellan varven håller Borgå stift seminarier och uttalanden om hur kyrkan måste vara en starkare röst i debatten om hur man ser på människan och hennes villkor i ett allt mer hetsigt samhälle…

  • mathias 11:39 am on 16 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Jag är en intellektuell halt kamel 

    ”Vill du veta vad jag tror? Jag tror din pappa är en sån där intellektuell. Jag tror han är en kameleont som byter miljö och anpassar sig. Blir som ny, glömmer all tradition och historia. I Libyen har vi ett ordspråk som säger det finns stor likhet mellan dom intellektuella och halta kameler. Vet du varför?”
    ”Nej, berätta.”
    ”Eftersom ingen av dom någonsin kommer att göra revolution.”

    Hah, jag gillar Ett öga rött. Både för att huvudpersonen Halim känns så underbart tonårsangstig och trotsig, men också för att språket kittlar.

    Andra bloggar om » , ,

     
    • Mazze 11:51 f m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag gillar skarpt Khemiris språkbruk. Ibland kan man få känslan av att han bara har skrivit något halvdant på skoj med en dålig attityd, men sen hittar man små detaljer i hans språk som visar hur skarp han är och hur han målar med ord.
      Detsamma gäller själva berättelsen han skriver, ibland får man känslan av att han bara pladdrar på och försöker trycka in lite roligheter mellan varven, men sen ser man hur fel man har då har drar åt remmen om historien och ett allvar och en grym klarsynthet lyser igenom.

      ”…medan Bob Marley lunkar ur högtalarna..”

    • Mathias 2:02 e m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jo, hans språk är fint. Men dessutom är han en skicklig historieberättare. Ett öga rött skildrar bra den svensk-arabiska domänkonflikten som i Sverige redan länge har varit aktuell. Kulturkrock, helt enkelt. Och identitetskris: Halim som försöker försonas med sitt nu, faktumet att han inte riktigt vet vad han ska syssla med i livet, något som blir ännu svårare i och med pappans tillstånd som förslöad och försvenskad arabisk kämpe.

      Skulle mycket gärna läsa Montecore. Let me know vad du tyckte när du hinner så långt, ok, Masse?

    • Mazze 2:51 e m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jepp. Hittills är den muy excellente. Har en ny dimension av djup i sig. Det är faktiskt första gången jag läst en bok där jag har skrattat och haft en tår i ögat på samma gång.

      I Ett Öga Rött gillar jag hårt det avsnittet då Halim är med sin pappa i butiken och de talar om kvinnan med sina underbara ordspråk, koranen och pappans skymtade visdom samt Halims genombrott i sin kommunikation med sin pappa.

    • Mazze 10:32 f m on 19 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Efter den sista natten av läsande och sista sidan var vänd och klockan var alldeles för mycket, så kunde jag bara säga wow.

      Tror du kommer att gilla den Mathias.

    • Dadde 5:34 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Heh.
      Jepps. Håller med er grabbz. Han är väldigt duktig på ordmejslande. Angsten sipprar smygande fram på festen och när han ska spöa bajset ur Mikael Persbrandt. Det är mitt favorit i boken. Tyvärr har han inte i den boken ännu utvecklat sitt människoporträtterande, men det är kanske något som kräver mera livserfarenhet?

      Ska nalla Montecore av Mazzeponken i ett valt skede…

  • mathias 2:05 pm on 15 February, 2007 Permalänk | Svara  

    Biblisk symbolik i litteraturen 

    Jag ska skriva en uppsats i samband med en intressant kurs som heter I begynnelsen var Ordet – litteraturen och Bibeln. Vi tog avstamp i begreppet logos med allt det innebär; Johannesprologen (1:1-18), grekisk vs. hebreisk tradition, olika filosofiska användningar av begreppet (Sokrates, Platon, Aristoteles). När man talar om Bibelns inflytande över litteraturen är det inte fråga om ett litet fält precis. Det är svårt att se framför sig hela den västerländska litteraturen utan att beakta den bibliska texten som förebild. Tänk tex. på Miltons Paradise Lost, Dantes Den gudomliga komedin, medeltidens poeter, själva boktryckarkonsten med munkarna och allt. Det poetiska språket skulle se annorlunda ut utan Psalmernas inflytande. De västerländska tragedierna har visserligen alltid stött sig på de grekiska tragedierna, men även Job och profeterna i Bibeln har sin del i helheten. För att nu snabbt nämna några exempel.

    Nåja, sedan var det var ju uppsatsen. Jag har tänkt skriva om biblisk symbolik i Lotta Lotass debutroman Kallkällan. Det är ett ganska svårt ämne och det finns absolut inget sekundärmaterial som jag kan stöda mig på, så det blir lite utmanande. Men jag tror jag behöver detta just nu: en möjlighet att testa mina gränser på det här området. Bara för att veta var jag står. Liksom. Har någon läst Lotass (någon annan än C)?

    Eller någon som har tips på vad man kan läsa för att få lite material om biblisk symbolik eller tematik i litteratur?

    Andra bloggar om » , , ,
    Intressant?

     
    • Andreas 7:03 e m on 15 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Hej Mathias!

    • Mathias 9:27 e m on 15 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Heej Andreas!

    • Mazze 11:52 f m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Jag säger bara: Hollywoodfilmer!

    • Ika 4:17 e m on 16 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Åh,låter som en intressant kurs. varför får inte vi ha såna kurser? Jag skulle dessutom kunna ha stor nytta av den eftersom jag är inne på lite liknande marker i min gradu. Har inga tips att komma med, men läser gärna mer om hur det går med uppsatsen framöver, i hopp om att DU ska komma med tips. :)
      Lotass har jag för övrigt inte läst, såg dock en bok av henne i ÅABs skönlitterära nyhetshylla för några timmar sedan.

    • Mathias 3:14 e m on 19 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Ika, det låter som en intressant gradu =)
      Jo, jag kan skriva nåt kort om uppsatsen på bloggen när den är färdig. Det är bara en femsidorsuppsats, så något mer omfattande är det ju nog inte.
      När beräknas din gradu vara färdig (dödsfråga #1 för studerande, jag vet, hah)?

    • Ika 3:09 e m on 20 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Inom en MYCKET obestämd framtid. Och efter den senaste tidens velande och förmiddagens samtal med handledaren så är det möjligt att projektet tar sig något andra inriktningar än de bibliska…

    • Rose- marie 4:32 e m on 1 mars, 2007 Permalänk | Svara

      men häääj där. Du vibblan…vilket etniskt understöd finns det hos Nimrods folk?

    • Sofia 3:35 e m on 10 maj, 2007 Permalänk | Svara

      Hej svej!
      Jag skriver en uppsats i litteraturvetenskap om de andra två delarna i trilogin, har just börjat. Tidigare hade jag tankar om att skriva om biblisk symbolik (delvis åtminstone) men jag kan inte området tillräckligt bra. Har du några tips kanske? Maila gärna.

c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
tidigare inlägg/tidigare kommentar
r
svara
e
redigera
o
visa/göm kommentarer
t
till toppen
l
go to login
h
show/hide help
esc
avbryt