Updates from oktober, 2007 Göm trådar | Tangentbordsgenvägar

  • Vad var det egentligen Jesus gjorde? 

    mathias 1:13 pm on 18 October, 2007 Permalänk | Svara

    Man läser Bibeln och tycker att Jesus var radikal och vis. Men vad var det han gjorde egentligen? Jag har inga svar på det. Eller ja – jag har många svar, men inget uttömmande eller heltäckande svar. Jag tänkte på det när jag läste i Johannesevangeliet lite tidigare idag. Jesus var ju ganska tvär i många situationer, väldigt rakt på sak och inte alls diplomatisk. Andra gånger var han oerhört mjuk, känslig och vis. Så jag tror helt enkelt att han var en mästare på att uppfatta situationer, och på att förstå vad olika situationer kräver av honom. Eller vad som är det bästa sättet att agera i olika situationer.

    Kanske är det just det som vi kallar vishet. Salomon och hans ordspråk visar oss att vishet ofta känns obekvämt, svårt, idiotiskt och alla möjliga andra jobbiga saker. Det bränner till lite när man inser att vishet har mycket med uppoffring och ödmjukhet att göra; att det inte handlar om mig själv, utan att det tvärtom verkar vara en fråga om hur lite av sig själv som man hävdar.

    Andra bloggar om: , , , ,

     
    • Mazze 11:57 f m on 23 oktober, 2007 Permalänk | Svara

      Det där var så bra sagt att du förtjänar en liten stående ovation från mig.
      Kan du höra den?

  • Tumvers 

    mathias 12:12 am on 12 September, 2007 Permalänk | Svara

    Tog en tumvers i Bibeln nyss. Den här versen kom upp:

    När Goljat närmade sig, sprang David ut för att möta honom. David stack ner handen i sin herdeväska och tog fram en sten och sköt iväg den med sin slunga. Stenen träffade filisteen i pannan och trängde djupt in, och Goljat stupade mot ansiktet mot marken (1 Samuelsboken 17:48-49).

    Och faktiskt, rent symboliskt har det kanske känts så under de senaste månaderna eller veckorna. Eller ja: det har känts som om jag fortfarande kämpar med jätten. Nu snart tror jag mig kunna dräpa Goljat. Men inte än. Det kommer. Jag litar på Gud, trots allt.

    Andra bloggar om: , ,

     
    • Mazze 3:33 e m on 14 september, 2007 Permalänk | Svara

      Död åt Goljat! =D

    • Mazze 3:33 e m on 14 september, 2007 Permalänk | Svara

      Har du annars sett The Pursuit Of Happyness?
      Bra film med Will Smith.

    • melii 8:21 e m on 14 september, 2007 Permalänk | Svara

      Värsta tumversen jag har tagit var till pappa en gång. Då kom det ”Samuels död. Samuel dog och hela folket höll dödsklagan…”. (Pappa heter Samuel) ;)

  • Tro och sådant 

    mathias 11:17 am on 8 March, 2007 Permalänk | Svara

    Det är länge sedan jag bloggade något om tro. Nu börjar jag sakna det.

    Jag följer med vissa bloggare som ofta skriver om tro och om ett samhälle som under det senaste århundradet skakats om och förlorat tron på stora berättelser, typ Bibeln. Christoffer skrev tex. för en tid sedan om att dagens samhälle är ett ”quick fix”-samhälle. Allting nu, genast. Man orkar inte längre sikta in sig på verklig mognad och utveckling, utan vill ha resultat efter två och en halv blinkning med ögat.

    Ben är en av dessa andra som bloggar mycket insiktsfullt om tro. Jag gillar speciellt hans bloggposter som kopplar evangelium om Jesus till populärkulturella fenomen eller idéer. Kontextualisering, dvs. Min hjärtesak kan jag väl säga. Ni kan med förbehåll läsa Pär Lagerkvists Barabbas eller Torgny Lindgrens Bat Seba om ni vill läsa litteratur som parafraserar och vidareutvecklar de bibliska berättelserna.

    Nåja.

    En sak som märks i den nyare nordiska litteraturen är en återgång till den mytologiska sfären, något som står i bjärt kontrast till tex. 80-talets utpräglat postmodernistiska romankonst. Intressant. Mycket intressant -

    Andra bloggar om , , , , ,
    Intressant?

     
    • juan marcos kliguros 5:37 e m on 9 mars, 2007 Permalänk | Svara

      it would be nice to Jam some sunny day:)
      hälsa frun

      var välsignade

    • Gustaf Redemo 1:14 e m on 10 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Jag låg precis på soffan och läste Nabokovs analys av Kafkas Förvandlingen. Han hävdar med Max Brod att man ska läsa Kafka som en diskussion om helighet. Genast kom jag att tänka på dig. Jag själv som är en ständigt drogad freudian fick mig en tankeställare och såg texten på en nytt sätt. Samtidigt, trots att Kafka tydligen hävdade att psykoanalysen var galenskap, är hela hans författarskap som en sublimering, i Freuds tankevatten, att ångesten kanaliseras i verket och på så sätt bearbetas.

      Men om man istället ser det som en kontemplation och manifestering av helighet, närmar han sig också den judiska traditionen och dess sätt att beskriva moral och Gud och Toran etc med berättelser. Aggadah kallas den tolkningstraditionen.

    • Maria 1:36 e m on 10 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Hej! Du har blivit utmanad av mig…! Kolla in min blogg och se vad det innebär. :) Ser fram emot att läsa dina svar. Har utmanat din fru också. :) Ha det gott! Kram.

    • Mathias 10:49 e m on 10 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Åh, intressant, Gustaf. Får nästan lust att genast läsa om Förvandlingen med de här nya glasögonen. Skulle vara intressant att läsa Nabokovs analys också!

      Kul att du tänkte på mig när du läste det =)

      Det är nog fruktbart att läsa Kafka ur freudiskt perspektiv, tror jag. Vet dock för lite om Freud och Kafka för att kunna säga något intressant om det, haha.

  • Att övervinna polariseringen 

    mathias 12:32 am on 22 February, 2007 Permalänk | Svara

    Jag höll ett föredrag om Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött i dag, och tog avstamp i begreppet domänkonflikt. Utan att gå in på detaljer (orkar inte skriva en egentlig recension) tänkte jag återge hur den drivande konflikten i romanen är en polarisering eller dikotomi som ser ut så här:

    Svensk kulturdomän — Arabisk/marockansk kulturdomän

    Den främsta representanten för den svenska domänen är huvudpersonen Halims pappa, Otman, och den främsta representanten för den arabiska kulturen är den bittra gamla tanten Dalanda, som aktivt propagerar för ovanstående polarisering. Otman däremot har börjat anamma en syn på samhället där dessa bägge kulturdomäner kan närma sig varandra, om inte till och med löpa in i varandra. Halims uppdrag eller utveckling består av att finna en egen stig genom att ta till sig väsentliga, viktiga och grundläggande delar av bägge dessa domäner.

    Nåja. Tänkte nu synliggöra en polarisering som har att göra med hur kristendomen portätteras i dagens samhälle:

    Liberalt träsk — Fundamentalistiskt träsk

    Smickrande, inte sant?

    Nu gäller det bara att finna en Halim som kan finna en terräng mellan dessa poler, någon eller många som på samma gång lyckas kontextualisera sin tro (närma sig den omkringliggande kulturen) och plocka fram det väsentliga i tron (lämna gamla stela strukturer bakom sig). Jag tror nämligen att Jesus finns någonstans mitt emellan de här polerna (som kan verka orättvisa och frånstötande men icke desto mindre verkliga och realistiska).

    Anyone up for the challenge?

    Andra bloggar om » , , , , , ,

     
    • Mazze 2:49 e m on 23 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Efter att ha läst Montecore, så ångrar jag bittert att jag inte var och träffade Khemiri då han var här i Vasa.
      Han är en intressant författare som jag har en aning man ska ta med mera känsla än med analys.

      Men på din andra polarisering vill jag säga något som Robert, den vite, sade åt mig angående Paulus brev. Hur det är intressant att Paulus aldrig riktigt säger rakt ut hur man ska göra, utan varnar istället för de två dikena du har i din polarisering. Samma tråd går genom hela NT, att det finns två diken och man ska inte falla ner i nåt av dem.
      Lagiskhet – Totalslapp släckörör…

    • Hilde 10:13 e m on 25 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Hei mathias! Lenge siden! :) Har du begynt å blogge på svensk nå! Du satser på et svensk publikum?

      Håper alt er vel!

      -Hilde-

    • ductile 11:31 f m on 27 februari, 2007 Permalänk | Svara

      skugga-baldur. där är problemet att det inte finns annat än mellan-alla-poler. så sjón kanske kan hjälpa?

      hälsar hon som inte har något strukturerat att säja på ny litteratur imoron.

    • jimmy 1:45 e m on 1 mars, 2007 Permalänk | Svara

      I slutändan är det endast Urberget självt kan skilja två träsk åt. Nu är frågan: människan kan stå på urberget och gå torrskodd mellan träsken, men kan hon bli själva urberget?

      Det du.

    • Gabbe 1:19 e m on 5 mars, 2007 Permalänk | Svara

      Kan inte låta bli att rekommendera Edward Holmbergs predikan i Betania från 4.3. – samma tema och en hel del insikter. Finns på http://www.sibbobetania.fi/betaniamp3.html – Visst finns det en väg mellan träsken!

  • Kyrko-prankster 

    mathias 10:27 am on 14 February, 2007 Permalänk | Svara

    Tydligen har lutherska kyrkan problem med att några/många individer skriver ut främmande människor ur kyrkan genom att använda sig av ett internetformulär för utträde ur samfund. Det är lite intressant samtidigt som det är aningen oroande. Vem skulle göra sig besvär att skriva ut någon annan vilt främmande människa ur statskyrkan? Och varför? Antingen måste det väl vara fråga om en prankster, eller sedan är någon väldigt hatisk mot hela statskyrkostuket. Det är dock fråga om ett så pass marginellt fenomen att Helsingfors magistrat inte ser någon orsak till att ändra förfarandet för utträde ur kyrkan via internet. Jag skulle ändå vara intresserad av att veta hur många det är som har blivit tvångsurskrivna. Och också om dessa har valt att vidta åtgärder tex. genom att anmäla det här brottet, som det rent juridiskt är fråga om.  Nån som vet mera om detta än jag?

    Technorati » , , , ,
    Andra bloggar om » , , , ,
    Intressant?

     
    • rade 2:43 e m on 14 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Njää men ja vill nog gärna veta mer :) Låter fånigt.

    • Mathias 2:55 e m on 14 februari, 2007 Permalänk | Svara

      Det låter onekligen lite märkligt. Men det är samtidigt riktigt intressant, jag kan för allt i världen inte komma på en enda orsak till att skriva ut någon annan ur kyrkan. Har försökt söka info om det på kyrkans sidor, evl. fi, men inte funnit något. Inte än i alla fall. Hör gärna av dig om du hör eller läser nåt.

    • melii 12:18 e m on 15 februari, 2007 Permalänk | Svara

      *haha* ganska roligt! Fast int ju nå bra men…ändå ganska roligt!

  • Rot, roten, rötter 

    mathias 9:43 pm on 16 November, 2006 Permalänk | Svara

    Roots

    Rötter når långt.

    Rot 1 en av växtens huvuddelar, underjordisk, tar upp näring o. vatten; det som ngt har fäste i (‘växer upp ifrån’): tandrot, nagelrot; grund, ursprung, upphov: roten till allt ont; slå rot (om växt) få rötter; (bildn.) (börja) trivas på en plats 2 (språkvet.) betydelsebärande språkelement som ingår i en grupp av besläktade ord 3 (mat.) roten (kvadratroten) ur ett tal det tal som multiplicerat med sig själv ger talet i fråga; 4 (mat.) lösning till en ekvation || -en; rötter

    Technorati » , , ,
    Andra bloggar om » , , ,
    Det här är intressant.

     
    • Dankku 10:54 e m on 16 november, 2006 Permalänk | Svara

      ”My feet are roots”. Kommer osökt att tänka på Tolkiens trädvarelser. The Ents.

    • Marihöna 11:46 e m on 16 november, 2006 Permalänk | Svara

      Jag har norska rötter

    • Marihöna 11:50 e m on 16 november, 2006 Permalänk | Svara

      Jag har tydligen BARA norska rötter.. Varför inga Färöiska? Eller Finska?

    • Bockstensmannen 11:50 e m on 16 november, 2006 Permalänk | Svara

      Rötter är också goda och näringsrika! http://gycklargruppen.blogspot.com/2006/08/rotsaksfrmjandet.html

    • hanna 4:26 e m on 17 november, 2006 Permalänk | Svara

      tandrot! ajajajajajaj

    • Mathias 5:17 e m on 17 november, 2006 Permalänk | Svara

      Haha, Hanna, jo jo, tandrot är också en rot!

      Bockstensmannen, japp, det stämmer ju det. Intressant blogg ni har förresten =)

      Mariann, Marihöna, jo, men Norge är ett bra ställe att ha rötter på. Jag ser framför mig berg som har rötter ända ner i planetens djupaste grunder, innan det blir en smält vulkanisk massa. DET är riktiga rötter det. Så det är nog bara bra att du är rotad i Norge, du.

    • jimmy 4:37 e m on 18 november, 2006 Permalänk | Svara

      Ur mitt skissblock 12.11.2006: ”Mina rötter är i vattnet, i dropparna som cirklar igenom land, hav, himmel, människor, växter, djur. Mina rötter går inte att sätta i jorden förrän den dag den är fri från pappersstammens inbillade makt.”

      …det är väl rötter det också…

    • Mazze 12:06 e m on 21 november, 2006 Permalänk | Svara

      Sopprötter.

    • gxahyqfsk xjadhu 3:53 f m on 3 maj, 2007 Permalänk | Svara

      bkptr nfqhtd ivuzqbx yjzo msekpntz saihtmn ofumiez

  • Vet ni vad? 

    mathias 11:06 pm on 2 November, 2006 Permalänk | Svara

    Det finns stunder då hoppet spirar! Det finns stunder som överrumplar en med en känsla av oförklarlig glädje och tillförsikt över att det en dag kommer att finnas något som uppfyller vårt hopp, vad det än må vara.

     
    • Mazze 11:33 f m on 6 november, 2006 Permalänk | Svara

      Oj, de stunderna är bra! Jag älskar dem!
      De är också konstiga.
      Samma orediga rum kan ena dan te sig mysigt och hemtrevligt, den andra dagen bara inge en massa ångest och press på att göra nåt åt saken.
      Himlen! Dit ska vi! Där finns inga orediga rum!

  • ”Kyrkans huvudprodukt” 

    mathias 10:44 am on 26 October, 2006 Permalänk | Svara

    Jag är skeptisk mot att se på kyrkan som marknadsföringsprojekt.

    ”Kyrkans huvudprodukt, högmässan på söndagarna klockan 10, säljer ganska dåligt” (citat från artikel på s. 11 i Hbl 26.10.2006). I och för sig kan man se det här som en retorisk grej vars idé är att göra kyrkans terminologi lätt att greppa för dem som inte är vana kyrkobesökare. Om man säger ”de heligas sammankomster i templet” så kanske det inte är så många ovana besökare som fattar vad man talar om. Men säger man ”vår huvudprodukt högmässan” så kanske det klingar lite mera bekant. Och kontextualisering är nog en av de viktigaste sakerna för kyrkan, att kunna presentera evangeliet om Jesus på ett sätt som inte alienerar omgivningen. (Paulus var bra på det här.)

    Men: hur långt kan man förvärldsliga kyrkans retorik förrän termerna blir det väsentliga i stället för den bakomliggande orsaken till att termen förekommer över huvudtaget?

    Kyrkan (församlingen, för att använda sig av biblisk terminologi, kyrka är ett ord som uppkommit senare och som i sin egentliga innebörd torde implicera en byggnad, inte en organism) var i sin begynnelse organisk, den bestod av förhållanden människor och Gud emellan. När man pratar marknadsföring så måste jag erkänna att det nog är en symbol och en kontextualiserande bild som fungerar, rent teoretiskt i alla fall. Problemet blir när man lämnar bort sanningen om Jesus, som är kyrkans huvudprodukt, och i stället fokuserar på att göra träffar i en kyrkobyggnad klockan tio på söndag morgon till the main attraction. (Här kan du läsa lite grann om attraktionsbaserad vs. inkarnerande mission.)

    Symboler och bilder i all ära, jag älskar dem, men jag kan inte släppa teorin om hyperverklighet, och för mig luktar hela den här grejen lite simulacrum. Det autentiskt falska, enligt Umberto Eco. Så kyrkans autentiskt falska blir en samling människor, kyrkobesökarna, som producerar en produkt, högmässan (det här är givetvis karikerat för att riktigt ställa det på sin spets). Om symbolerna blir den verklighet man lever i (högmässorna kl. 10 blir kyrkans egentliga verklighet), i stället för att enbart låta dem representera en bakomliggande verklighet (församlingen lever i nära förhållande till Gud), så är det hyperverklighet.

    Ah. Allt detta teoretiserande, tänker någon. Visst. Det är lite plågsamt att syna sig själv i sömmarna så här. Men jag tror det behövs. Och det behövs just därför att man ska märka att man aldrig kommer att ha alla lösningar, utan att lösningarna ligger hos Gud. Och frågar man honom, kommer han att visa dem för oss.

    Technorati » , , , , ,
    Andra bloggar om » , , , , ,

     
    • rade 11:41 f m on 26 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Ja tappade tråden där vid femte stycket om hyperlacum ;) Men ja instämmer fullständigt med att Jesus är the king and He’s got the answers. (Sådär, för att tala mitt eget språk) ;)

      Peace

    • Mazze 9:55 f m on 27 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Det här låter så väldigt bekant. Tror både du och Jake har ett antal gånger behandlat detta ämne.
      Jag säger bara, mera symboler åt folket! Jaaah!

      Hmm…
      Kan man koppla dethär till debatten om och varför man ska/kan tatuera kristna symboler på sin kropp?

      Jepp jepp, nu ska jag fortsätta sälja min församling till världen, ha det gott! =)

    • Mazze 9:56 f m on 27 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Nej, på riktigt… Jag skrev världens tuffaste inlägg och så försvann det…

    • Mazze 9:56 f m on 27 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Nej, men där är det ju! Vad bra. =)

  • Ryms heligheten i orden? 

    mathias 1:55 pm on 20 October, 2006 Permalänk | Svara

    Fyra författare diskuterade helighet och ord på villa Kivi för någon dag sedan.

    Ryms heligheten i orden? Kan det heliga speglas i orden, eller ryms den helt enkelt inte i dem? Paul von Martens menade att heligheten i kristendomen manifesterades i en verklig historisk händelse, och att den därför kan beskrivas med ordet med litet o. Andra menade att de upplevt heliga känslor, och att den känslan inte kan fångas eller beskrivas i ord.

    Så: hur har Gud tänkt sig det hela? Han är ju helighet, och han vill ju uppenbarligen att vi ska lära känna honom, eftersom han har gett oss Ordet. Har han då samtidigt lagt ner av sin helighet i Ordet och ordet, eller vill han att vi genom att söka oss nära honom ska uppnå den helighet han själv besitter?

    Jake skrev en liknande bloggpost för en tid sedan. Och jag skrev något som går i samma banor som detta.

    Och, till sist, men för mig mest intressant i det här sammanhanget: kan vi uppnå Ordets urkraft som Gud själv besitter, och med hjälp av vilken han skapade hela världen?

    Technorati » , , , , ,
    Andra bloggar om » , , , , ,

     
    • Mazze 4:44 e m on 20 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Hmm… Det kan man ju fundera på.
      Kräver orden även en gärning?
      Vilka ord kan man sätta i gärning?
      Viftade Gud med händerna då han skapade jorden?

    • jimmy 5:18 e m on 20 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Hm. Det verkar vara gott om telepatiskt utbyte här (som kanske är verkligare än orden?) ty jag har i tankarna filat på en skrivelse om ord, språkets natur, något dylikt… :) Jag tror att Ordet är bara en skugga av heligheten som sitter bakom det, på grund av vårt sätt att använda språket. Språket verkar idag vara något vi använder för att representera världen utan att behöva befatta oss med den; ett redskap för att distansera sig från verkligheten. Och jag tror stenhårt på att en gång var språket själva verkligheten, det ord som Adam använde när han fick i uppgift att ge namn åt djuren VAR djuren.

    • Mathias 6:57 e m on 20 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Jo, Jimmy, detta med telepati har vi ju pratat om förr. Jag tror ju nog inte på telepati, men kanske en slags förnimmelseförmåga för vad som ligger under ytan =)
      Intressant icke desto mindre, det är väl rätt ofta som vi tänkt på samma saker fast vi befinner oss typ 420 kilometer från varandra.
      Men ord ja. Tror att det är som du säger, språket är ganska urvattnat numera jämfört med vad det en gång har varit – nu ser vi ju det som symboliskt. Den kraft som språket besitter är i dag mindre, men jag tror att om vi får tag på de ord som Gud själv skulle använda i vissa situationer, så kan vi faktiskt uppnå en del av den dimension som var naturlig för Adam.

    • jimmy 11:33 f m on 21 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Där ser man: ordet ”telepati” med all dess fastslagna betydelse var ett fattigt val när jag snabbt försökte beskriva bilden i mitt huvud, snarare… ”lukten av drömmar flyger otroligt långt”…?

      Hm. Risken att låta löjlig växer för varje ord man använder för att bättre beskriva vad som rör sig i ens huvud.

  • Action 

    mathias 4:49 pm on 13 October, 2006 Permalänk | Svara

    I dag börjar Filadelfias årliga ungdomskonferens. Det ska bli trevligt, även om jag inte har möjlighet att vara med under mer än två möten.

    Hoppas alla deltagare ska trivas och få ett inspirerande och uppbyggande veckoslut!

    Gud välsigne er!

    Technorati » , , ,
    Andra bloggar om » , , ,

     
    • Dag Sr 5:08 e m on 13 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Copy from Dag på M’Xp, Sweden:

      Mathias, Surprise surprise med dessa dina rader, broder! Ni har mycket att stå i nu under helgen med TeamAction och Showing the Way. Vilken bra fader du är för Benjamin, 3, hans syskon, plus ungdomarna som får ytterligare utmaningar att leva i det mesta och största Adventure ever med ChrJesus! Och att Following Him Costs…
      Island-Sverige 0-2. Du älskar Island och Eddan etc så det var svårt detta med förlusten, men vi är ju båda på hemmaplan med Victory Svithjod & 3 points.
      Päjve & Rich Blessings! //Dag Sr

      2006-okt-13 @ 16:03:53

    • Oskar 12:17 f m on 14 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Morjens, det är ju en cool ny blogg du har. Alla tycks överge blogspirit, är det av någon speciell orsak?

    • Mathias 1:09 f m on 14 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Nå koden har fått grymt många buggar, det är problem med kommentarerna, de skär ner på servicen. Så det var nu därför jag bytte i alla fall.

      hur står det till, förresten?

    • Lorna 3:49 e m on 14 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      hope this is good. Camilla is a fabulous teacher – used by God to help all of us take steps of faith.

    • Limo 9:43 f m on 16 oktober, 2006 Permalänk | Svara

      Hej!tänkte bara skriva att de va rolit att träffas!:)
      Allti kul att lära känna nya mänskor!

      Be Blessed!
      ~Limo

c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
tidigare inlägg/tidigare kommentar
r
svara
e
redigera
o
visa/göm kommentarer
t
till toppen
l
go to login
h
show/hide help
esc
avbryt