Bokmässa

Egentligen skulle man ha åkt till Frankfurt för någon vecka sedan. Världens största bokmässa på en av världens största bokmarknader. Men det är roligt med en mässa i Helsingfors också, även om dess omfattning inte är i närheten av Frankfurts.

Kjell Lindblad talade i dag om sin nya roman, Drömd, som jag hoppas ha möjlighet att läsa inom de närmaste veckorna. Han är nog min favoritförfattare bland de finlandssvenska. Och jag såg Matti Vanhanen, vår statsminister. Han var lång. Så jag sa det åt honom: ”Terve. Te ootte tosi pitkä.” Han skrockade till lite glatt och sa: ”Aha, joo. Kiitos.”

Japp, sen talade Philip Teir och Mårten Westö om Mandomsprov, antologin om manlighet som de har redigerat. Det var intressant det med. Rätt roligt. Philip läste slutet på sin essä, och man måste ju medge att han skrivit en bra text om manlighet. Det handlade bland annat om ett par rosa shorts som han oreflekterat använda på lågstadiet. Eller var det högstadiet. Vet inte vilket som skulle vara värre.

Sen måste jag ju säga att Benjamin hade maskerad på dagis i dag. Han var ett lejon, JÄTTESÖTT sådant. Gullet. Han sa att han är Aslank från Narnia. Jag hade inte hjärta att säga att det inte finns något k i Aslan. Sedan på kvällen, nu just för en stund sedan, tog han på sig dräkten igen. Och när han tog av lejonskruden och jag klädde på honom pyjamasen,som har några racerbilar på magen, sa han ”Å-åu, ja ble fövanlad till racerförare!” Haha, jag skrattade.

Technorati » ,
Andra bloggar om » , ,


About this entry