Nordiskt ljus

Det mest intressanta på bokmässans tredje dag var enligt mig den norska författaren Linn Ullman som diskuterade sin fjärde roman, Ett välsignat barn. Även om intervjuaren, en finsk journalist, hela tiden styrde in diskussionen på Ingmar Bergman (denne svenska filmlegend är nämligen Linn Ullmans far) blev det till sist en bra diskussion om nordiskhet.

”Nordisk” är ett adjektiv som ofta dyker upp i sammanhang där Ullman förekommer. På frågan om vad som egentligen är nordiskt svarade hon att ljuset är en av de saker hon starkt förknippar med Norden och att ljuset är en viktig del av Ett välsignat barn. Hon menade att man i de nordiska breddgraderna har ett speciellt förhållande till ljusets nyanser och förändringar. Det stämmer, tycker jag. Det speciella och svartvita ljuslandskap som förekommer i Norden under vintermånaderna är unikt.

”Det finns alltid någon som är utanför i mina böcker,” sa Ullman vid ett skede. Intervjuaren passade på att dra paralleller till Aki Kaurismäkis filmkonst som ofta innefattar en sorts utanförskap. ”Det stämmer! Kaurismäki är faktiskt på min fem i topp över filmmakare. Det finns ett släktskap mellan oss som är stort för mig.” Vilket ju är trevligt.

Technorati » , , , , ,
Andra bloggar om » , , , , ,

About this entry