Brev till Pär Lagerkvist

Kära Pär,

redan länge har jag haft i åtanke att skicka Er ett kort brev för att berätta att jag uppskattar Er som författare. Hade vi lärt känna varandra medan ni fortfarande levde kanske jag skulle ha kunnat säga att jag uppskattar Er som medmänniska. Men tyvärr. Det verkar dock som om Ni inte hade ett lätt liv. Jag tycker om Era Onda sagor, och Er roman Gäst hos verkligheten var fin. Dvärgen och Barabbas, toppen. Det är endast en sak jag förundras över, gång på gång: hur kommer det sig att Er mest kända dikt är Ångest, Ångest? Den är så förbluffande dålig. I övrigt kan jag bara säga att min uppskattning för Er litterära produktion är stor. Ni var väl värd Nobels litteraturpris. Grattis förresten.

Allt gott,
Mvh Mathias

Technorati » , ,
Andar bloggar om » , ,


About this entry