Horisont 4/2006

Jag fick nya Horisont på posten här om dagen, lite försenad. Temat är Resor utan mål, och Oscar Rossi sammanfattar det i ledaren så här:

”Det samlande temat för senaste nummer av Horisont är ‘resor utan mål’ – naturligtvis stulet från en känd svensk boktitel. Arbetshypotesen har varit att placera texter som utspelar sig på eller härstammar från en plats (eller icke-plats), intill varandra (skälmskt eller godtyckligt) och se vad som händer med texterna – och det samlande begreppet. Blir det en resa, eller blott en rörelse; rörlighet, rastlöshet, tristess?”

Låter på ett sätt intressant och utmanande, men det blir lite rörigt, måste jag säga. Jag kan inte riktigt greppa det, och vet inte heller om det är meningen att man ska kunna. Men tidningen rymmer en del intressanta texter i alla fall. Själv föll jag framstupa för de suggestivt vackra texterna ur The Roma Journeys (speciellt den om Saint-Jacques i Frankrike), skrivna av Cia Rinne och med härliga fotografier av Joakim Eskildsen.

Som t.ex. det här:

”I Oriental Djerba, där araber och fransmän åt sina lentilles, linser, måste den stackars ägaren varje dag befatta sig med tjurskallar som absolut inte ville dricka vin till maten. Ibland öppnade de fräckt en egen flaska, och han måste ingripa: ”Non, non, ca ne va pas. Les mêmes règles pour tout le monde, samma regler för alla.” Männen satt tillsammans vid ett glas te och njöt av en bit baklava.” Horisont 4/06, s. 20.

Jag vill ha te och baklava.

Technorati » , , ,
Andra bloggar om » , , ,


About this entry