Ja och sedan var det ju valet också

…men det har jag nog inte ägnat ens lite av det intresse eller den uppmärksamhet jag hade tänkt. Vart tog tiden och veckorna vägen liksom. Igår var sista dagen för förhandsröstning, och på söndag går valet av stapeln.

C har redan valt kandidat. Panik! C som oftast fnyser när man talar politik i politiska termer. Ibland kan jag dock titta på henne med klurig min och säga ”vet du vad? Det där är politik!” när hon talar om något hjärteämne, och främst då samhälleligt stöd för småbarnsfamiljer, frågor som berör vården eller studerandes förmåner eller icke-. Då blir hon lite snopen och säger ”nähhä!” Och jag fnissar belåtet.

Jag vet inte – jag har för det mesta röstat rött-grönt, och det blir det nog i år också. Skulle vara trevligt med någon som är typ jurist eller tjänsteman av något slag – någon med värderingar som jag skriver under men som ändå vet hur det demokratiska maskineriet fungerar och som varit i funktion i det så pass länge att hon/han vet vilka kanaler man bäst kan bruka för att få synliga resultat ut av det. Fanns i förra valet en grön i Vanda som var jurist och framställde sig som en praktisk och realistisk typ som illusionslöst gav sig ut i dagspolitiken och visste hur han skulle få just mina (eller kanske hellre – våra gemensamma) åsikter att synas.

Var finns han när jag behöver honom?!

Nyss satt vi typ en timme framför datorn på Valmaskinen och diskuterade och myste – det är skönt att ha en fru som man kan diskutera politik eller icke-politik med.

Hur går det för er och era kandidatfunderingar?

Andra bloggar om » , , , ,

About this entry