Vårtecken

Tjohoo nu vet vi i Myrbacka att våren är här. Jo, fåglarna sjunger. Jo, solen skiner. Jo, dikterna snurrar i huvudet på snurriga poeter. Jo, snön försvinner snabbt som Kimi framför kamerorna.

Men vet ni vad det säkraste tecknet är? Måste bara försäkra mig om att ni vet att jag absolut inte är rasist: jag är absolut inte rasist. De som känner mig vet nog det, så jag är inte ens orolig för missförstånd. Men ja – det säkraste vårtecknet:

Här i Myrbacka finns det mycket somaler. På vintern är de tystlåtna och lågmälda. Men nu är det vår – och nu är de alla samlade. På vår gård. Och de är många. Våra kvarter kallas i folkmun för ”somalikylä”, och ja – det är just vad det är. Vissa kvällar kan det vara hundra somalbarn på vår gård, och de stirrar oförstående på finska barn som råkar förirra sig dit. Våra nyinflyttade grannars barn blev bitna när de gick dit utan att veta om att det är förbjudet område, så att säga.

Jag tycker det är roligt. När vi bodde i Vasa hade jag många somaliska vänner, men här har jag inte lyckas lära känna en enda – kanske för att vi rör oss i så olika kretsar, trots att vi är grannar.

Men tjohoo nu är våren här!

Andra bloggar om » , ,

About this entry