300 spartaner

Igår såg jag 300. Den handlar om trehundra spartaners kamp mot Xerxes och dennes armé. Hela filmen präglades av en mytisk domedagsstämning och visuellt sett är filmen otroligt bra. De som såg Sin City, en annan film som baserats på Frank Millers grafiska romaner, kommer att känna igen sig i det scenografiska landskapet.

300

Medan jag såg filmen kunde jag inte låta bli att jämföra stridsscenerna med de i Sagan om ringen. I båda filmerna är det stora arméer som clashar ihop och scenerna är utdragna och spektakulära. Jag gillade ändå kampscenerna i 300 bättre. Kanske för att de bottnar i grekisk mytvärld, och specifikt i en berättelse med verklighetsbakgrund (kung Leonides med 300 spartaner mot en armé som är över tjugo gånger större), medan Tolkiens roman kanske anspelar på andra myter men i grund och botten inte hänvisar till något annat än sina inre textuella förhållanden. Det blev liksom lite större perspektiv medan jag såg på 300. Rekommenderas, speciellt om man gillar det grafiska/scenografiska mer än eller lika mycket som storyn. Intressant att notera att det även har gjorts en annan film med utgångspunkt i den här berättelsen. Den är från 1962 heter The 300 Spartans.

Andra bloggar om » , , , ,


About this entry