Ginsbergs extatiska beat

Jag sökte på YouTube efter ett klipp från den legendariska poesiuppläsningen Six Poets at the Six Gallery. Det var där, i San Francisco, som grand old man Allen Ginsberg första gången läste upp sin milstensdikt Howl. Beatgenerationens främste förespråkare och enligt många dess upphovsman och centrum, även om andra inflytelserika var med, Jack Kerouac och William S. Burroughs tex. Tyvärr fanns det inget klipp därifrån, det var en fängslande uppläsning, såg den på DVD för något år sedan.

Men det fanns några andra pärlor. Här är en av dem. Ginsberg läser sin dikt America. Musiken är Tom Waits.

Jag kan ju inte befästa det empiriskt, men jag tror att det var så där som 50- och kanske 60-talet kändes. Förvirrande, skrämmande, samtidigt myllrande, extatiskt. Det är en hemskt vemodig känsla över den här dikten, speciellt med Waits musik ackompanjerande. Men jag tycker om det.

Sen måste jag sätta in ett klipp till. Radioheads musik till Ginsbergs sönderklippta dikt
på pappersark.

Mera Ginsberg: Howl, Haiku, Kaddish.

Andra bloggar om » , , , , , ,


About this entry