Söndag

Vi, jag och sonen, vaknar nån minut i 7. Mamman sover fortfarande. Dottern sover fortfarande. Sonen står bredvid mig. Eller rättare sagt ligger han bredvid mig, lutandes över mig och viskar (fast han viskar lika högt som om han skulle prata vanligt) att jag ska söka efter någon leksak som han lekte med igår kväll.

Sedan ska jag hjälpa honom på toaletten för han är mörkrädd. Jag påpekar att det redan är lika ljust som på dagen. Han tar en titt ut ur sovrummet in mot vardagsrummet och toaletten och konstaterar att det är ljust. Han skrattar till och går på toaletten.

Efter toaletten har sonen glömt bort att dottern sover, så han springer runt och leker med leksaker och letar efter nya leksaker om vartannat. Med tre minuters mellanrum springer han in till oss och frågar när barnprogrammet börjar. Jag tittar på klockan. Fyrtiofem minuter. Jag suckar ljudlöst.

Sonen leker snällt och visk-skriker ibland någonting från vardagsrummet. Oftast gäller det barnprogrammet som snart ska börja eller dagiskompisarnas supercoola leksaker.

Jag är trött.

Sonen har hosta. Han hostar högt. Dottern vaknar. Hon har hosta. Hon hostar högt. Hon är ledsen och ensam, hon gråter. Pappa hämtar dotter. Dotter blir glad, vinkar åt storebror som ser på barnprogram som äntligen börjat.

Pappa går till dörren och plockar upp tidningen. Läser litteratursidorna och funderar på att laga frukost åt familjen.

Mamma stiger upp. Hon frågar om barnen har fått frukost. Pappa tänker ”typiskt” och börjar göra frukost.

Vi äter.

Sedan leker barnen en stund medan mamman skriver en SMS-dikt åt sin vän. Pappa tittar på och undrar vad mamman skulle tycka om han skulle sitta och skriva dikter under hela frukosten.

Ronja-Liv och pappa går tillsammans en stund. Sedan vill storebror hjälpa och tar tag i dotterns händer, lyfter upp henne. Dottern skrattar och njuter och går några steg. Sedan vill hon inte längre, snäser åt sonen när han försöker gå med henne igen.

Nu sitter vi alla i köket. Sonen gråter, dottern talar med taket, mamman tröstar pojken, pappan bloggar.

Andra bloggar om » , , , , ,


About this entry