(Moderna) klassiker

Läser ni ofta böcker som man kallar klassiker? Har ni någon som ni speciellt kommer ihåg? När jag började läsa böcker mera aktivt, någon gång under gymnasiet, sisådär 1998 eller nåt, så läste jag främst klassiker. Mest blev det filosofiska böcker, Camus, Sartre och sånt. Före det var det dock Jules Verne, jag var döförtjust i hans underbara scifi-skildringar. Läste säkert tio böcker av honom i rask takt. Sen läste jag Tolstoy i något skede, och gillade honom starkt. Och så kom Kafka, och honom kommer jag troligen att hålla på med hela livet. Efter det har jag läst rätt mycket. Nu läser jag bl.a. Dostojevskij, W. H. Auden och Allen Ginsberg.

De klassiska författare som jag vill ta itu med så småningom är bl.a. mer av Strindberg, mer av Hjalmar Söderberg, Thomas Mann, Ivan Turgjenev, Arthur Rimbaud, mera av Tolstoy, mer av Dostojevskij, Ovidius, och sedan mer av Homeros.

Ibland känns det ändå träigt att plocka upp en klassiker. Som tur håller bl.a Bonniers på med att ge ut klassiker i lätt pocketform som inte är så avskräckande som en stor tung 800-sidors tegelsten. De kallar sin nya klassikerserie för, helt enkelt, Klassiker. Tyvärr ger de inte längre ut sin Delfin-serie. I den serien har jag läst många bra böcker, nu senast Samuel Becketts I väntan på Godot och Hermann Hesses Stäppvargen. Får nu se vad den här nya serien har att erbjuda. Jag hoppas på mycket men vet inte om de kan toppa Delfin-serien. Jag tvivlar lite på det. Den höll så pass hög standard.

När man vill klassikerförklara nyare böcker kallar man dem för moderna klassiker. Det är ett begrepp som jag känner mig rätt reserverad gemtemot. Bäst tycker jag att Ika Österblad har parodierat hela ”modern klassiker-hysterin” i Pajazzo #1, där hon i sin kolumn beskrev litteraturvetare som nervöst gick omkring i bokhandlarna och plockade och hittade: ”‘Sidu här,’ säger kännaren belåtet, ‘en fin liten klassiker från 1992′”. Man måste benämna böcker som klassiker genast för att de inte ska drunkna i bokfloden. Tragiskt.

Här finns en artikel om nyutgivningar av klassiska böcker.

Andra bloggar om » , , , , ,
Intressant?


About this entry