Vad ska vi läsa? 500-I-TOPP!

Jag visste väl det.

Någon har samlat en stor del av vårt västerländska litteraturkanon (med ett fåtal inslag med författare från andra världsdelar) och betygsatt det i en 500-i-topp-lista. Så idiotiskt. Ursäkta uttrycket. Men det är ju korkat. (Ika, du får tycka vad du vill! Hah.)

Jag tycker att det klingar otroligt mycket av kulturelitism och arrogans. Och sen skulle jag gärna veta exakt vem det är som har gjort den här listan… Har den personen läst alla de här böckerna? Eller är det en grupp av forskare/litteraturvetare/professorer som har gjort den? Har de alla då gemensamma kriterier för vad som är en bra bok, och hur man poängsätter de här böckerna som man tycker att är bra? Ska boken vara lättläst och därför bra, eller ska den innehålla många svårtolkade nivåer, eller ska den röra ihop dagsaktuell tematik med bestående psykologiska konflikter eller drifter? Och hur gammal är den här listan? 5 år? 10 år? Hela den här listan speglar enligt mig en väldigt förenklad och oproblematiserad syn på litteratur.

Det kan ju inte vara fråga om annat än en subjektiv lista. Ingen kan väl på fullaste allvar mena att man objektivt kan poängsätta böcker, litterära verk, och sedan säga att den listan håller som objektiv bedömning? Perspektivet är ju dessutom riktigt smalt: största delen av författarna verkar vara europeiska eller amerikanska.

Den bok som ändå fått högst poäng kan jag delvis hålla med om att förtjänar det. Det är Dostos Brott och Straff, som fått 64 poäng. Hur många poäng som är max vet jag inte, det framkom inte, så vitt jag kunde se. Efter det kommer otippat 1984 av George Orwell, som fick 62 poäng. Och visst är den bra. Men kanske inte riktigt lika bra som Brott och straff ändå. James Joyces massiva experimentroman i stream of conciousness-stil, Odysseus, kom på tredje plats med 61 poäng. (Otroligt förresten att man kan använda frasen ”och på första/andra/trejde plats kom…” om BÖCKER!)

Här är några andra resultat som jag kan hålla med om att förtjänar en plats på en dylik lista när nu någon är dumdristig nog att göra en:

  • Albert Camus, Främlingen, 59 poäng
  • Gustave Flaubert, Madame Bovary, 59 poäng
  • Saavedra Cervantes, don Quixote de la Mancha, 58 poäng
  • Franz Kafka, Processen, 53 poäng
  • Voltaire, Candide, 49 poäng

Vill ni kolla hela listan så finns den här.

Vill ni kolla efter er favoritförfattare, så finns en lista i bokstavsordning här.

Andra bloggar om » , , , ,
Intressant?

About this entry