Europas gemenskapskväll

Det här är det första året som jag förstår vad Eurovisionen handlar om. Eller i alla fall tror mig förstå vad det kan handla om. Inte bara har jag kunnat följa med hysterin på stan där tusentals färgglada turister och schlagerfantaster yrar omkring, men nu har jag också funderat på hela fenomenet mer än under tidigare år.

Under en kväll i året sitter 100 miljoner människor och ser hundratals artister och dansare från hela det diversa Europa uppträda. Det handlar väl mycket om gemenskap tror jag. Och glädjen i att bekanta sig med ett litet fragment av olika europeiska kulturer. Även om ju genren ofta slätar över nationella skillnader och ger bidragen en schlageristisk touch, heh. Det är liksom ändå multikultur och tolerans. På ett bra sätt.

Nåja. Det är i alla fall intressant, och take it from me: Serbien vinner. Hanna kommer in på sjätte plats. Kanske. The Ark placerar sig inte vidare högt, tror jag.

Vad i hela friden rör sig i Storbritanniens och Schweitzs artisters skallar?

Andra bloggar om » , , , , ,


About this entry