Babels avgrund

Gick förbi en sotarbutik i Kampen i dag. Blev positivt överraskad när jag såg att de hade en hylla full av böcker utanför ingången. På hyllan stod det att man fick plocka med sig en bok och att man när man läst den skulle skicka den vidare åt någon annan. Det var Helsingfors Recyclingcenter som bjöd på böckerna.

Jag tog med med en bok som heter Babels avgrund av Joseph Zsuffa. Enligt pärmen är det en modern fabel om det moderna samhällets (boken är skriven 1975) avigsidor av en författare som nämner Kafka och Dostojevskij som favoriter.

Vad annat kunde jag ha valt?

Jag fattade genast tycke för titeln. Den är lite paradoxal. Babel är känt för sitt torn. Inte för sin avgrund. Min spontana tanke är att boken kommer att porträttera människans fåfänga och storhetsvansinne som en djup ravin, och inte som en vackert och ståtligt torn. Få se då.

Verkar intressant också med en blind huvudperson. Jag är lite nyfiken på hur författaren ska låta sin blinda centralgestalt uppfatta och beskriva det skeva i sin omvärld, samtid.

Andra bloggar om » , , ,

About this entry