Mode och modeologi

Har ni liksom jag någon gång funderat på hela det här fenomenet mode? Trender, stilar, riktningar, ja kläder & accessoarer, basically. Egentligen så otroligt ytligt. Men samtidigt framställs mode som någon slags filosofi för moderna, medvetna människor. Det är helt enkelt ett märkligt och (vare sig vi vill det eller ej) mycket närvarande inslag i samhället.

Nu har begreppet modeologi myntats av den japanska författaren och professorn Yuniya Kawamura, som skrivit en bok vars titel introducerar begreppet. Hennes bok lär samla olika teckenteoretiska funderingar (bl.a. Barthes och Bourdieu) och utveckla en självständig teori om mode som en fabricerad kulturell symbol. Jag har inte läst den här boken, men den verkar mycket intressant. Speciellt som tankarna igen, åter igen, går till Baudrillard.

Jag tycker inte om mode. Det har inte så mycket att göra med att jag inte tycker om kläder eller att jag inte bryr mig om hurudana kläder man ska eller inte ska ha på sig. Det har mera att göra med modevärldens urusla värderingar, allt det flyktiga och vidriga utpumpandet av ideal som inte är ideal utan utopiska (eller dystopiska!) glansbilder av barnvuxna kvinnor och män.

DN skriver om boken Modeologi.

Andra bloggar om » , , , , , ,
Intressant?


About this entry