Nu förstår jag mera

Såg på Oprah för en stund sen (jo jag vet, det är inte så street-cred och kanske heller inte så manligt, men jag hade faktiskt min bebis i famnen så mitt behov av att vara mahco var ungefär noll, så det så). Hon intervjuade en svårt deprimerad man som avtjänar ett fängelsestraff för morden på sina femåriga tvillingsdöttrar. Han högg dem med kniv, den ena med 18 hugg, och den andra med 19 hugg. Det är kanske lite onödigt att säga, men jag blev helt bestört (kom ihåg bebisen i min famn. Och min snart femåriga son som lekte i barnrummet).

Plötsligt förstod jag varifrån författare som Emmanuel Carrére (med sin bok Doktor Romand) och Truman Capote (med Med kallt blod) fick sin motivation. Det är båda sanna berättelser om medelålders män som plötsligt har begått helt ofattbart råa mord. Doktor Romand (L’Adversaire) handlar om en högt ansedd läkare som en natt skjuter sina föräldrar och sin fru och sina två barn och försöker bränna upp dem, och sig själv på samma gång. Med kallt blod (In cold blood) är berättelsen om två män som skjuter en hel familj i tron att de ska komma åt deras pengar (till slut stal de bara fyrtio dollar, alla pengar som fanns i hushållet vid tidpunkten för morden).

Den här amerikanska mannen på Oprah som knivhögg sina döttrar, varför gjorde han det? Han var deprimerad och led av tvångstankar, visst, men vad tänkte han efter morden? Vad kände han? Hur blev han så svårt deprimerad och varför kunde han inte förmå sig att öppna sin mun och söka hjälp? Det är fruktansvärt, men på samma gång djupt fascinerande: hur kan man som människa begå sådana omänskliga brott, och samtidigt hålla fast vid att man älskade sina barn över allt på hela jorden? Det finns en enorm diskrepans mellan människans soliga yta och den ofta milsvida kratern i vårt inre.

Att läsa Carréres bok är som att läsa en modern Dostojevskij, skrev en finsk recensent när Valhe, den finska översättningen av L’Adversaire, kom ut. Det stämmer, men jag tillägger att Carréres bok avslöjar en större klyfta mellan människans vardagliga och mondäna tillvaro och själens mörkaste vrår. Om ni inte läst Doktor Romand, så gör det. Men den är bättre på finska.

Doktor Romand ISBN: 9100577626 / 91-0-057762-6
Med kallt blod ISBN: 9100113433 / 91-0-011343-3

Andra bloggar om » , , , ,


About this entry