Aryan brotherhood

För en tid sedan blev jag skrämd av en dokumentär som jag såg på jonhs.net (en sajt som Daniel tipsade mig om). Dokumentären hette Aryan Brotherhood (2007), och handlade om just det. Det ariska brödraskapet som föddes i det amerikanska fängelsesystemet. Ni som har följt med fängelseserien Oz med skitstöveln Vern i spetsen vet vad det handlar om. Kanske. Den här dokumentären är brutal. Kanske man inte ska se den om man har svaga nerver, men annars rekommenderar jag den. Om inte annat får man en rejäl realitycheck.

Det som jag (bland annat) gillar med Oz är att manuset tillåter narratorn, den rullstolsbundne Augustus Hill, att genom sina monologer koppla abstrakta idér och föreställningar (ofta även myter och urbana legender) till den privata sfären hos individen. Det blir lite brännande när det t.ex. talas om det amerikanska samhällets dubbelmoral, samtidigt som det sätts i en individ-kontext: alla samhälleliga moraliska skrupler börjar trots allt med människors individuella val.

Dokumentären Aryan Brotherhood finns på adressen http://www.jonhs.net/freemovies/aryan_brotherhood.htm.

Andra bloggar om » , , , ,


About this entry