Herodotos

Idag åker jag ut till skärgården. För en gångs skull har jag möjlighet att vara där helt solo, ingen som stör eller klagar på att jag sitter och läser hela tiden, hehe. Nåja.

Jag ska äntligen börja med Herodotos historia, som jag har haft stående i bokhyllan sedan februari. Det skall bli mycket intressant. Herodotos anses vara historieforskningens fader, tillsammans med några andra greker, bl.a. Tukydides som skrev om kriget mellan Sparta och Aten. Herodotos lär ha varit mycket vis, och kallas av vissa lite skämtsamt för den första globalisten. Det var med hans skrifter som grekerna tog steget ut från sagan och myten, och började se på sin omvärld med mera realistiska och analytiska ögon. Ser mycket fram emot 600 sidor av hans historiska anekdoter och anteckningar.

ISBN: 9172635339 / 91-7263-533-9
Herodotos på Bokrecension.se.
Herodotos historia på Svenska Dagbladet.
Herodotos på Wikipedia.

Andra bloggar om » , , , , ,


About this entry