Soundtrack of my life #15

Joy Division, Transmission & She’s lost control.

Många tror att Ian Curtis, sångaren, var hög som ett hus på droger eller pumpad på sprit när de spelade in det här klippet för BBC. Det var han inte. Han var nykter som en spik. Han var dock epileptisk, något som ofta sökte sig uttryck även uppe på scenen. Direkt efter den här inbandade spelningen kollapsade han i ett epilepsianfall bakom scenen. Det hände ibland även under spelningar på rockklubbar att han fick slag på scenen och låg och sparkade och ryckte medan bandet fortsatte spela och publiken jublade. De trodde att det var en del av showen, liksom. För några år sedan skrev jag en uppsats om låten She’s Lost Control och om hur den kan läsas som en semibiografisk rocklyrisk sjukdomsbekännelse.

Det är lite konstigt att se en massa killar med kostym stå och smågunga på huvudet när bandet spelar. Jag undrar om de förstod sig på Ian Curtis. Jag undrar om jag förstår mig på Ian Curtis.

Andra bloggar om » , , , , , ,


About this entry