Lyrikfrälst

Jag har blivit lyrikfrälst, kan ni tänka er? Läser nästan bara lyrik nu, utöver språkhistoriska, språkvetenskapliga, litteraturteoretiska och litteraturpedagogiska artiklar till mina kurser då förstås. Det är en märklig kontrast, men väl behövlig, märker jag medan jag läser och läser. Och läser.

Det är Saila Susiluoto, Detta är inte fiktion, Philip Teir, Edith Södergran (pfff aldrig att jag ens öppnat en diktbok av henne förr) och Kristina Lugn som gäller för hela slanten nu. Förstår ni? Omvälvande. Jag har aldrig känt en sådan iver inför lyrik förr. Det är som att upptäcka ett helt nytt fält. Och finsk lyrik framstår som spännande just nu. Tidigare har jag inte ens tänkt på finsk lyrik. Bra känsla, iaf.

Nåja.

Här är dagens låt. Efter en lång dag av svindlande framtidsgrubblerier måste man varva ner med lite jordnära poptrallerier. Det är Feist med låten 1 2 3 4.

Andra bloggar om: , , , , ,

About this entry