Vad var det egentligen Jesus gjorde?

Man läser Bibeln och tycker att Jesus var radikal och vis. Men vad var det han gjorde egentligen? Jag har inga svar på det. Eller ja – jag har många svar, men inget uttömmande eller heltäckande svar. Jag tänkte på det när jag läste i Johannesevangeliet lite tidigare idag. Jesus var ju ganska tvär i många situationer, väldigt rakt på sak och inte alls diplomatisk. Andra gånger var han oerhört mjuk, känslig och vis. Så jag tror helt enkelt att han var en mästare på att uppfatta situationer, och på att förstå vad olika situationer kräver av honom. Eller vad som är det bästa sättet att agera i olika situationer.

Kanske är det just det som vi kallar vishet. Salomon och hans ordspråk visar oss att vishet ofta känns obekvämt, svårt, idiotiskt och alla möjliga andra jobbiga saker. Det bränner till lite när man inser att vishet har mycket med uppoffring och ödmjukhet att göra; att det inte handlar om mig själv, utan att det tvärtom verkar vara en fråga om hur lite av sig själv som man hävdar.

Andra bloggar om: , , , ,

About this entry