Lokaltrafik och privatbilism

Från Helsingfors ut till oss i Vanda är det 14 km. Jag åker ibland tåg hem från stan, och ibland hoppar jag på en buss. Idag hoppade jag på en buss kl. 16.14. Jag var framme i Vanda kl. 17:46.

Låt mig omformulera det: resan dröjde EN OCH EN HALV TIMME. 14 km. 1 1/2 timme. Tågresan till Tammerfors är tidsmässigt lika lång. Men avståndet är ca. tolv gånger så långt.

Åååååh. Mannerheimvägen är PACKAD med bilar under rusningstiderna. Det är en alltför smal och liten väg för att klara av de mängder av bilar och bussar som dagligen rör sig längs den. Måste alla åka just där, när det finns många alternativa rutter genom och längs med centrum?

När jag i gymnasiet läste Peter Singer och miljöfilosofi lärde jag mig att privatbilismen är det största hotet mot den globala miljön. Tjoho för Helsingforsarnas privatbilism. Hur mycket snabbare skulle inte trafiken röra sig om alla dårfinkar fattade att hoppa på bussen eller tåget? Hur mycket skulle inte utsläppen och bullret minska?

Europeiska kommissionen har dessutom forskat i europeisk trafik och tagit fram statistik som visar på att Helsingfors Lokaltrafik är den bästa rent kvalitativt sett, och dessutom också bäst enligt passagerarna sjävla. Varför åker så många egen bil? Det är dyrt, det är långsamt (under rusning, annars är det väl nog snabbare än att åka lokalt), det smutsar ner.

Jag antar att det har med frihet att göra. Folk älskar att hoppa i egen bil och köra vart de vill när de vill. Vissa morgnar förstår jag dem. Men sen kommer dagar som denna när man inte kan annat än att förbanna privatbilismen.

Andra bloggar om: , , ,

About this entry