Idioten

Började läsa Dostojevskijs Idioten igår. Jag köpte den förra hösten i en gammal upplaga bestående av tre band. Pärmen är svart och har en massa krumelurer i guld på sig. ”Det ser ut som Koranen”, sa Carina när hon såg den i min hand. När jag steg av spårvagnen i Hagnäs igår såg jag en muslimsk flicka, eller rättare sagt såg jag bara hennes kläder och hennes ögon, och hon höll en liten Koran i sin hand, som såg precis likadan ut som mitt ex. av Idioten. Hm. Försöker någon påstå någonting om Dostojevskij, eller?

Nåja. Idioten är bra än så länge. D. lär ha velat skriva en bok om den fullkomligt goda människan. Som i samhället då alltså uppfattas som idiot eftersom han inte äger något av ambition, stolthet eller något dylikt häftigt. Intressant utgångsläge för en roman. Ska bli roligt att läsa de återstående 800 sidorna. Någon som läst den (eller påbörjat den någon gång)?

Andra bloggar om: , , , ,


About this entry