Kaffe och Dostojevskij

En sak som är bra med att vara sjuk och ligga hemma i soffan hela dagen är att man hinner bläddra i en massa mysiga böcker. Här är t.ex. ett foto av några gamla snygga etiketter från en bok om kaffe som jag lånade från biblioteket igår.

Kaffe-etiketter

Jag fortsätter också med Dostojevskijs Idioten, börjar strax på det andra bandet. Hans böcker är som ett spel; människorna är beräknande, cyniska och de behärskar hela det sublima spektret av känslor, rädslor och fördomar. Det är som om de vore medvetna om att just jag sitter och läser om dem och spelar upp ett drama i mitt huvud, ett drama som de har huvudrollerna i. Precis som med Onda andar och Brott och straff har jag till en början svårt att orientera mig i den ryska djungeln av personnamn, fadersnamn och familjenamn, men så småningom tar det sig. Och jag måste säga att Dostojekvskij är en av de författare jag helst läser. Ser fram emot Bröderna Karamazov.

Såg förresten på vårt bibliotek att de hade ett ex. av Forum Boblioteks samling med Dostojevskij-noveller, utgiven någon gång under 60-talet. Den ska jag låna nästa gång jag går dit. Jag samlar förresten på Forum Biblioteks utgivning, som enligt mig är den snyggaste och bästa pocketutgivningen på svenska. Har inte så många ännu, men jag hoppas få en komplett samling så småningom.

Andra bloggar om: , , , ,

About this entry