Att läsa obekanta

Det är lite jobbigt att gå i bokhandel och försöka fundera på vilken man ska börja läsa härnäst. Eller stå framför sin bokhylla och försöka välja någon bok som har stått där ett halvt år eller två eller så.

Hur väljer ni vad ni ska läsa?

Jag brukar oftast läsa sånt som andra rekommenderat. Men nu har jag en känsla av att jag vill spontanköpa en bok av en författare som jag aldrig hört talas om. Så därför ber jag inte om tips. Bokhyllorna är ju fulla av böcker som potentiellt kan öppna totalt nya världar. En lite fin tanke.

Men ja – läsning. Det är också svårt att läsa medan man själv håller på att skriva nånting skönlitterärt. Jag läser nästan helst dikter när jag håller på med något skrivprojekt. Men läsa måste man. Som det sägs, det går inte att skriva utan att läsa.

Läsning är en drog.

Andra bloggar om: , , , , ,


About this entry