Kanerva fick kicken

Så fick Ilkka Kanerva alltså avgå efter alla sms hit och dit och lögner här och där. Jag har inga starka åsikter om hela köret. Bara det att Kanerva antagligen hade fått fortsätta som utrikesminiser om han hade sagt ”Ei kommentteja” i stället för att koka ihop en härva av lögner om att han inte visste någonting om de 200 sms som skickats till den där bruttan. Så det var kanske lite dumt.

När det sedan gäller trovärdigheten hos politiker och ministrar så är det väl inte så grymt farligt att han skickade de där sms:en. Sånt händer ju, även om man inte är minister. Men lögnerna är sedan en annan sak. Det är väl lögnerna som har dragit ner trovärdigheten och fått folk att reagera. Jag har en känsla av att folk gärna läser kvällstidningarnas saftiga reportage och de lösnummer där man publicerat innehållet i de omtalade sms:en. Själv har jag inte läst en artikel eller ens en notis om hela Kanerva-skandalen. Det jag vet om det är det jag har skymtat på löpsedlarna och hört andra skvallra. Vilket då inte betyder att jag är bättre än de som läser allt som skrivs om det, utan bara att jag inte överhuvudtaget är intresserad av hela affären. Det finns väl bättre saker att spendera tid på än att gotta i Kanervas misstag och småsnuskiga privatliv.

Alexander Stubb tar förresten över som utrikesminister. Det blir en bra grej tror jag. Han verkar ha riktig pondus och vilja.

DN rapporterar.

Update:

Det verkar förresten som om svenskarna har mycket att säga om det här. Kolla bara DN:s länkar till bloggares åsikter.

Andra bloggar om: , , , , ,


About this entry