10 x läsning

1. Vilken bok läste du senast?

Senast läste jag Michel Houellebecqs Elementarpartiklarna och Plattform i rask takt. Bloggar om dem lite senare.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Vet inte riktigt, kanske Ian McEwans On Chesil Beach eller David Mitchells Black Swann Green.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Hm, jag tror manliga faktiskt. Men som könskompensation kan jag tillägga att den enskilda författare som jag har flest böcker av är Margaret Atwood. Så det så.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Jag håller ständig koll och jag brukar räkna med femtedelar, fjärdedelar, tredjedelar och halva boken.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Ofta väljer jag böcker i enlighet med det som jag själv skriver för tillfället, eller tänker på att skriva, vilket kanske oftare är fallet. Men rekommendationer och omslag är nog också viktiga faktorer när jag väljer böcker.

6. När blir en bok för lång?

Då den litterära stilen haltar och blir långrandig, då man inte orkar engagera sig i karaktärerna och/eller då tematiken är totalt intetsägande. Sidantal spelar ingen roll.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Ja. Definitivt. Älskar också att läsa på finska, men det blir mera sällan av.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Finns bara två sådana böcker: Atwoods Oryx & Crake och Kafkas Processen.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Jag ger ganska fort upp om boken inte tilltalar mig för tillfället. Men i mina tankar behåller jag jag boken ganska länge, och återkommer till den om det känns så. Jag tror att böcker kan te sig helt olika beroende på under vilka omständigheter man läser dem.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Finns inte alls: skräck & fantasy (Tolkien finns men han står i en kategori för sig). Deckare finns endast i den utsträckning som förlag skickar dem till mig. Finns egentligen ingen överrepresenterad genre.

Andra bloggar om: , , ,


About this entry