Bokmässegallup

Jag är kluven när det gäller Helsingfors bokmässa, som går av stapeln inkommande veckoslut. Det är givetvis mycket roligt att litteratur och böcker har en så tydlig och synlig plats att diskuteras på. Dessutom har bokmässor en bra samlande funktion, den för samman folk. Men ändå kommer jag inte ifrån misstanken om att bokmässor kan vara, och är likriktande. Att de på något vis är platser för standardiserad (?) diskussion om oväsentligheter. Bokmässan antar mer och mer formen av en marknadsplats. Jag har märkt att jag ofta lämnar bokmässan med en saknad efter modiga och djärva tankar. Vilket ju är tråkigt.

Det här är ju förstås ett högst subjektivt uttalande. Och samtidigt njuter jag ju ändå av att besöka bokmässan. Men jag märker år efter år hur uttråkad jag trots allt blir när jag besöker bokmässan här i vår huvudstad. Jag skulle gärna åka till Göteborg, något som inte funkat hittills trots att jag försökt fixa en resa dit. Mässan i Frankfurt vore fantastisk. Bara för att se något större än Helsingfors. Bokmässan här känns så liten. Så tråkig, faktiskt.

Svara gärna på den här minigallupen (fungerar tyvärr inte i Safari). Mange tack.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

About this entry