Om bibliotek, poesi

Jag har biblioteksmani, lånar en hel massa böcker som jag inte har någon aning om när jag ska läsa, eller ens varför jag ska läsa dem. Gemensam faktor: de verkar oerhört intressanta. Agneta Enckells, Henrika Ringboms & Peter Mickwitzs poesidiskussion Poesi med andra ord t.ex. är intressant, och de sju diktsamlingar av John Ashbery jag lånade hem, verkar mycket lovande (om än lite svårtillgängliga). Hal Sirowitz som med sin diktsamling Mother said lär kunna få Woody Allens medelklass-raljerande americana på skam. Franska sociologen Pierre Bourdieus Konstens regler och Om televisionen har jag också tyckt att verkar intressanta. Poeterna Wislawa Szymborska, Walt Whitman, Bruno K. Öijer, Adrienne Rich, alla står de där på rad. Och 10-12 böcker om Gunnar Björlings relationer till de övriga finlandssvenska modernisterna, stoffet för en uppsats på 20 sidor, det är väl de böcker jag borde läsa och göra något med.

Märkligt hur poesi kan vara medryckande, utan att man ens riktigt läser det som poeterna skriver. Det är något med att sammanställa ord som får mig att bli riktigt inspirerad. Jag tycker om att läsa böcker, men lika mycket tycker jag om att bläddra genom dem, och titta på ordens fält som skapar betydelse bara genom hur det ser ut, genom de kombinationer av strofer och satser som finns nedsatta på papper. Språkmaterialism, poesi som använder språket som byggmaterial, som visuell komponent, har alltid varit lite obegripligt för mig, och är det kanske ännu – ord ska användas för att uttrycka någonting, inte nödvändigtvis för att illustrera någonting genom att efterlikna det i form – men vissa stunder kan jag förstå språkmaterialistiska poeter. Det är skönt att spela med ordens och meningarnas utseende. Men varför gör man det? Vet inte.

Det som jag ofta saknar i språkmaterialistiska dikter är det sublima. Den där känslan av att man gräver upp ett lik när man läser en dikt; här finns oerhört mycket mera – hur har allt det här börjat? och var ska det sluta?

Läs även andra bloggare om , , ,


About this entry