Den förbjudna frukten

Bolaget Apple försvarar sin visuella image stenhårt, och är ökänt trigger happy när det gäller att dra andra inför rätta. Nu har Apple stämt Victoria School of Business and Technology i Canada för att deras logo är utformat som ett äpple.

Apple vs. Victoria School

Visst liknar ju logona varandra, men jag har svårt att tro att någon skulle blanda mellan dem. Det som marknadsförs har ju dessutom över huvudtaget inget med varandra att göra. iProdukter vs. utbildning.

Också Woolworths i USA har tydligen fått Apple på nacken för sin logotyp.

woolworths

Och det kan man ju faktiskt förstå. Woolworths logo liknar visserligen inte Apples logo lika mycket (ska det ens föreställa ett äpple?), men den firman marknadsför i sin tur produkter som kanske i vissa fall kan sammanblandas med Apples, och därför kanske en lawsuit i det fallet är mer motiverad. Eller? Begår Woolworths och Victoria School trademark infringment, som det så fint heter? Eller är det Apple som är överdrivet petnoga med att bevaka sin logotyp?

Andra bloggar om , ,

Annonser

About this entry