Isaac Bashevis Singer, ”The Spinoza of Market Street”

Polen är för mig ett av Europas intressantaste länder. Varför? Jag vet inte. Jag har inte klurat ut det ännu. Det är som en (dansk-amerikansk) god vän till mig som tittade på världskartan som liten pojke och pekade på Finland och bara visste att det var ett land för honom. Det är som Bruce Chatwin som fantiserade om Patagonien som den enda plats på jordklotet som har en framtid som sträcker sig bortom den kärnkraftskatastrof som alla som växte upp i kalla krigets skugga visste skulle komma.

Det som jag dock kan säga är att Polens utsatta geografiska läge är en orsak till mitt intresse för den polska kulturen och polackernas historia. Det faktum att Polen och Warszawa blivit erövrat gång efter gång från både öst och väst och ibland även från norr och söder, gör det speciellt på något vis. Som litterär miljö är Warszawa och det övriga Polen under första hälften av 1900-talet fascinerande. Jag har läst Isaac Bashevis Singer tidigare, och har under de senaste dagarna läst hans novellsamling The Spinoza of Market Street, vars noveller alla utspelar sig i diverse polska städer och byar innan eller under andra världskriget. Hitler nämns i en av novellerna, och i en nonchalant bisats även Haman. Dessa judehatare är bifigurer i Singers noveller. Man anar sig till att också Hitler småningom kommer att uppfattas som bifigur i den judiska berättelsen. Att Hitler och hans regim kommer att ordnas in i en slags stamtavla över fiender. Det känns befriande att Singer inte låter Hitler växa till sig i förhållande till dessa jordnära och i all sanning ljuvliga judiska polacker. Det är en polsk brygd av kabbalistik och landsbygd som är navet kring vilket alla noveller i samlingen snurrar.


About this entry