Self-publish, just do it

Wall Street Journal publicerade igår en bra artikel om digital self-publishing på sin sajt. It got me thinking.

Jag skulle vilja, just for the hell of it, trycka upp några exemplar av en bok med mina noveller. Bara för att försöka, bara för att se hur boken skulle ser ut, känna hur den skulle kännas i handen. Kanske jag kan visa min novellbok åt några vänner, få höra vad de tycker. (Om inte annat kan jag be dem lämna tillbaka böckerna med korrektur!) Jag kan kontakta Nationalbiblioteket och via dem förse min självpublicerade novellbok med en ISBN-nummer, och sedan försöka pitcha den till några bokhandlar. Kanske en anrik och ambitiös dagstidning recenserar min bok (något som dock är väldigt ovanligt när det gäller självpublicerade böcker). Sedan kan jag kontakta en tekniskt kunnig dude och be om hjälp med att fixa novellboken i iPhone-format, och lägga upp den på någon e-bokstjänst.

Why not? Det enda jag har att förlora är… ja, vadå? Ingenting.


About this entry